sammanfattar dag3

mmanfattning dag 3

Igår då, vad hände? Vi tar oss ett varv och samlar ihop det.

Först av allt måste det noteras att det är totalt vansinnigt vad många spelare som vänder 0-2 i set till seger. På de 65 första matcherna tror jag att det är 10 eller kanske till och med någon mer än så som slutat med att en spelare vänt 0-2 till 3-2. Normalt sett är det något som inte ens händer 10 gånger på en hel turnering. Inte ens i närheten. Det kanske händer fem gånger under en normal slam. Max.

Igår var det Gulbis, Tipsarevic och Muller som lyckades.

Tipsarevic vände egentligen ganska enkelt mot Rufin. Han är så fruktansvärt mycket bättre att han ska kunna vända ett sådant underläge och han gjorde det ganska kontrollerat. Men han imponerade absolut inte. Tror inte att han blir den lyckliga spelaren som tar semifinalplatsen på den delen.

Muller vände mot Youzhny. Överraskande. Verkligen. Och konstigt.

Gulbis vände mot Haas i en match som var småtrevlig, men inte jättetrevlig. Nivån på spelet var egentligen inte jättehög men det var ändå kul att titta på. Och Gulbis spelade bra, absolut, men som han spelar nu, det finns tyvärr inte mycket mer kapacitet i honom än sådär. Det är inte som förr. Dels har tennisen med spelarna i toppen tagit rejäla kliv uppåt sedan han var bra för ungefär två år sedan, men sen har han också sina numera helt tokiga förberedelser i sin forehand. Vad det är han håller på vet jag inte men vad jag vet är att han aldrig någonsin kan utmana en toppspelare med det slaget. Kort sagt kan man säga att det inte är särskilt konstigt att han inte riktigt fått till det under de senaste åren. För jag kan tänka mig hur det numera ser ut när han verkligen spelar dåligt. Måste vara en hemsk syn. Haas gjorde med årets mått mätt en plattmatch och var i slutet dessutom rejält sliten med kramptendenser.

Ferrer, Del Potro och Murray, dagens tre stora spelare, tog alla enkla segrar. Ferrer såg dessutom ganska bra ut. Han är på väg uppåt i form och har god semifinalchans.

Isner imponerade inte mot Malisse. Typisk Malissematch där det lilla kräket bara ansträngde sig lite då och då, något som dock funkar riktigt bra mot Isner. I slutet av det fjärde setet, som avgjordes i ett tiebreak, kändes det som att Malisse var på väg att ta över men som tur var lyckades Isner till slut knyta ihop säcken och vann, givetvis efter en sedvanlig liten mental nedvikning av Malisse. Precis som vanligt uppträdde också Malisse under hela matchen exakt som det kräk han är och för mig är han ett av tourens största as just nu. Ogillar honom starkt.

Robredo krossade Seppi. Låt mig gissa att det var ett litet hederligt gammalt lillebrorskomplex som sänkte Seppi. Han är en mentalt svag spelare och när han nu mötte en spelare som var bra mycket bättre än honom innan hans egen nivåhöjning så kanske det genast kändes lite svårt. Jag kan inte säga att jag tycker det är kul att Robredo är på väg tillbaka men det är i alla fall rättvist. Han är en bra spelare.

Paire slog Dimitrov. Skönt. Har svårt för Dimitrov på ganska många sätt men framför allt stör jag mig som ni vet på folks överskattande av honom. Paire är bra. När han vill.

Harrison såg riktigt bra ut mot Becker. Tror att han är på väg att slå igenom lite såidär rejält nu under årets slutskede. Tror att han är rankad runt 60 någonting men spelstyrkemässigt är han snarare runt 30.

Melzer torskade mot Bradley Klahn i en femsetare och det såg verkligen totalt bedrövligt ut. Melzer har visserligen alltid varit lite av ett luftslott men nu har hans korthus till spel verkligen fallit samman. Totalt. Det finns liksom inte riktigt något att bygga kring då han inte har något slag som fungerar och utan de där turpoängen från Memphis i år så hade han nu faktiskt varit ute från touren.

Hewitt vidare. Uppskattat av många, kan jag gissa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0